Wanneer moet u een vereniging oprichten en wanneer een stichting? Wat is een “rechtspersoon”?

U wilt met anderen een goed doel steunen? Een sportclub oprichten? Of dat is al gebeurd maar de bank eist dat u de activiteit in een “rechtspersoon” onderbrengt? U wilt statuten opstellen of wijzigen? Uw vereniging bestaat al enige tijd, maar heeft nog geen statuten of akten; “we zijn ooit gewoon begonnen”.
Wel, hoe pak je dat nou aan en wat zijn de regels…
Voor een vereniging verdient het aanbeveling, vanwege de persoonlijke aansprakelijkheid van bestuursleden, om een oprichtingsakte te laten maken door een notaris, maar het is niet verplicht. Bij een stichting is dit wel het geval.
Dit is zowat de enige algemene regel die hier te geven is. Verder geldt dat elke doelstelling om z’n eigen opzet vraagt. Wat gaat het worden: vereniging of stichting? Wat is het verschil, wat is het beste?
Het beste is om contact op te nemen met Fokkema Linssen Notarissen. Want algemeen geldende waarheden bestaan hier gewoonweg niet.
Voor Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI) en Sociaal Belang Behartigende Instellingen (SBBI) gelden speciale regels.

Met ingang van 2014 zijn Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI’s) verplicht informatie over hun functioneren openbaar te maken via een eigen website of via gemeenschappelijke websites die door brancheorganisaties worden aangeboden. Met deze verplichting wordt beoogd dat stichtingen met de status van algemeen nut beogende instelling naar de buitenwereld transparanter worden over:

  • hun activiteiten;
  • de besteding van gelden; en
  • het gevoerde beleid.

Tot de te publiceren gegevens behoren onder meer naam- en adresgegevens, informatie over de doelstelling van de ANBI en de bestuurssamenstelling. Een inspecteur kan ontheffing verlenen als publicatie van de namen van de bestuurders een reëel gevaar oplevert voor de veiligheid van de bestuurders of hun familie.
Daarnaast dienen de hoofdlijnen van een actueel beleidsplan en actuele verslagen van activiteiten te worden gepubliceerd en – binnen zes maanden na afloop van het financieel boekjaar – de balans en staat van baten en lasten met toelichting. De sanctie op het niet voldoen aan de nieuwe regelgeving is het verlies van de ANBI-status.

Let op:

  • voor kerkgenootschappen die via een groepsbeschikking zijn aangewezen als ANBI, gelden deze regels pas vanaf 1 januari 2016;
  • kerkgenootschappen hoeven de namen van de bestuurders niet te publiceren.

Voor de overige eisen die aan (statuten van) ANBI’s worden gesteld kunt u met Fokkema Linssen Notarissen contact opnemen.

Heb je een vraag over erfrecht, scheidingen, hypotheken of andere notariale kwesties?

Lees onze veelgestelde vragen door, en wellicht vind je hier wel het antwoord op jouw vraag. Staat jouw vraag er niet bij, of wil je graag meer informatie? Neem dan contact met ons op.

Plan vandaag nog uw afspraak in

Bij Fokkema Linssen Notarissen staan wij voor u klaar met deskundig advies en heldere begeleiding. Of het nu gaat om familierecht, vastgoed, estate planning of ondernemingsrecht – ons ervaren team denkt met u mee en zorgt voor een persoonlijke, efficiënte aanpak. Wij combineren juridisch vakmanschap met duidelijke communicatie. Ontdek wat wij voor u kunnen betekenen.

Rekeningnummers

  • ABN AMRO: NL43 ABNA 0479 6308 36
  • ING Bank: NL60 INGB 0693 1650 14
  • Rabobank: NL12 RABO 0362 1597 18
  • KvK nummer: 24457167
  • BTW-ID: NL805394539B01
© 2025 Fokkema Linssen Notarissen
Webdesign door Digital Compass
Toegankelijkheid: